Klik hier voor het nieuwsarchief
23/04/2024 - Even bijpraten

Op zaterdag 6 april zijn bijna twintig parochianen van onze Nicolaaskerk naar de landelijke conferentie van de Missionaire Parochie in Veenendaal gegaan. Een prachtige dag.

Het hoofddoel van de Missionaire Parochie is dat wij als katholieken meer naar buiten treden en de boodschap die wij hebben, aan andere mensen verkondigen. Decennialang zijn katholieken, met name in de westerse wereld, voornamelijk bezig geweest met het krampachtig behouden van de status quo, het koesteren van de eigen gemeenschap en het afremmen van de ontkerkelijking. In het gedachtegoed van de Missionaire Parochie gaat het roer om: durf te stoppen met activiteiten die veel energie kosten en weinig opleveren en richt je op de boodschap van Jezus en de opdracht die Hij ons gegeven heeft om alle mensen tot zijn leerlingen te maken! Uiteraard dient dit te worden ondersteund door gebed en door de sacramenten, met name de eucharistie.

Inmiddels zijn er al veel enthousiastelingen die zich hebben aangesloten bij dit vernieuwingsproces binnen onze locatie. Het proces wordt sinds kort gecoördineerd door Anneke Athmer.

De afgelopen jaren zijn al mooie initiatieven ontplooid, zoals bijvoorbeeld het kerkontbijt, de openstelling op tweede pinksterdag en recentelijk de Goede Vrijdag-inloop. Maar er komt de komende jaren nog veel meer aan!

Als u zelf ideeën hebt over hoe wij als Kerk de boodschap van Jezus beter kunnen uitdragen, dan bent u van harte uitgenodigd om deel te nemen aan dit proces en zitting te nemen in een van de werkgroepen. Meld u zich vooral bij ons aan en doe mee!

De locatieraad en de pastoraatgroep
23/04/2024 - Teen Challenge zoekt liefde

De tieners hebben, naar aanleiding van het liedje 'where is the love' van de Black Eyed Peas, in Baarn gezocht naar de liefde. Daarvoor moesten ze eerst op zoek naar huizen waar een bepaald vraagteken te zien was. Vonden ze er een, dan mochten ze daar aanbellen en de vraag stellen: 'Waar is hier liefde?'
Ze kregen verrassende, lieve, grappige, wijze en ontroerende antwoorden op deze vraag! Liefde als zorgen voor de ander, als altijd blijven praten al is het moeilijk, als het voorbeeld dat Jezus ons gegeven heeft en liefde over de dood heen. De tieners waren er stil van: zoveel soorten liefde!
Dank aan iedereen die voor ons deuren heeft geopend!

Baarn is rijk aan liefde ;)
21/04/2024 - Onze deur staat open

Op tweede pinksterdag, maandag 20 mei, wordt de landelijke Open Kerkendag gehouden. Net als vorig jaar is de Nicolaaskerk op tweede pinksterdag open voor publiek.

Op deze landelijke Open Kerkendag zetten we de deuren wijd open voor iedereen die geïnteresseerd is in ons kerkgebouw, in onze geloofsgemeenschap of natuurlijk in de boodschap van het Evangelie die wij uitdragen als Kerk.

Na de eucharistieviering, dus vanaf ongeveer 12.30 uur, is de kerk de hele middag vrij toegankelijk voor publiek. Er zullen rondleidingen worden gegeven over de gebrandschilderde ramen, over het interieur van de kerk en ook het pas gerestaureerde Verschueren-orgel zal te bewonderen zijn.

Parochianen, let op!
Net als vorig jaar zal de dag worden afgesloten met een gezellige barbecue voor alle parochianen van de Nicolaaskerk. Er zijn het afgelopen jaar weer prachtige dingen bereikt binnen onze geloofsgemeenschap en alle vrijwilligers zetten zich met hart en ziel hiervoor in. Dat mag af en toe best eens worden beloond!
Daarom zullen we deze mooie dag rond etenstijd met elkaar in stijl afsluiten door samen te genieten van een lekker stukje vlees, een heerlijke salade en een goed glas bier, wijn, fris of wat u wilt. Ook aan vegetariërs wordt gedacht. U bent van harte welkom!