Restauratienieuws: Trefpunt bezet
Zondag 12 februari was de laatste mogelijkheid om op de steigers in de kerk te komen. Deze mogelijkheid werd goed benut: tientallen mensen kwamen op de laatste open dag af en zagen de gewelven en wanden in de nieuwe kleuren.
Datzelfde weekend werd na de missen de mededeling gedaan dat het Trefpunt tot het einde van de restauratie niet open is voor de groepen. De komende periode worden daar de kerkbanken afgelakt, om vervolgens terug geplaatst te worden in de kerk.
De Vrienden van Sint Jozef zetten al hun kunde in. Zo werden ontwerptekeningen gemaakt voor een zogenaamde ramp (een kunstmatige helling vanaf de zolder van de schuur naar straatniveau, zie de foto) om de banken van de schuur naar de plaats van afwerking zonder schade of krassen te vervoeren. Inmiddels is deze ramp al gemaakt en in gebruik.
Nu het schuurwerk grotendeels klaar is, moeten de banken worden gekleurd en gelakt. Het kleuren gebeurt met een oplossing van kaliumpermanganaat – een gevaarlijke stof. Het blijkt dat de oplossing ook erg temperatuurgevoelig is. Bij te lage temperatuur lost er minder op en zijn er kleurverschillen. De schuur op de boerderij, die onvoldoende verwarmd kan worden en bovendien niet erg goed verlicht is, is niet geschikt hiervoor. Dit geldt ook voor het lakken; na de behandeling met kaliumpermanganaat moeten de banken twee keer gelakt worden. Al met al een secure klus die onder gecontroleerde omstandigheden en in korte tijd klaar moet.
Voor dit alles is een ruimte nodig: groot en licht genoeg, waar de temperatuur goed te beheersen is, stofvrij voor het lakken en dicht bij de kerk. De enige mogelijkheid is het Trefpunt. Het was geen gemakkelijk besluit voor de locatieraad om het Trefpunt hiervoor tijdelijk te reserveren, want het betekent dat de groepen die daar altijd samen komen zich behoorlijk moeten aanpassen. De Vrienden van Sint Jozef begrijpen dit en danken iedereen hartelijk voor alle begrip en medewerking!
De restauratie bereikt nu de afrondende fase. Bij publicatie van dit bericht zijn alle vaste steigers alweer uit de kerk verdwenen en hangt het triomfkruis in de triomfboog. U wilt vast met eigen ogen zien hoe de kerk er nu van binnen uit ziet. Op 9 april wordt er voor het eerst weer de mis gevierd!

De communicatiegroep restauratie