Restauratienieuws: elektra en meer
Er is de afgelopen week zichtbaar hard gewerkt in de kerk. Zo zijn er ten behoeve van nieuwe elektriciteitsleidingen sleuven gefreesd en leidingen aangelegd. In ieder vak komt een dubbel stopcontact, waardoor het schoonmaken van de kerk straks makkelijker wordt, omdat apparatuur op meer punten kan worden aangesloten. Het schakelmateriaal komt niet in het zicht.

Vanuit de gewelven zijn kabels aangelegd voor de verlichting op de kapitelen die de gewelven uitlichten. Het kastje in het portaal met de knoppen voor de verlichting in het (zij)portaal en de bediening van de klokken, verdwijnt op de huidige plek en wordt verplaatst naar de wenteltrap naar de koorzolder. Ook in de sacristie komt de mogelijkheid om de portaalverlichting en de klokken te bedienen.

In het portaal is het plafond er uit gehaald. Een deel van het originele plafond is hierdoor zichtbaar geworden. Helaas is het onbegonnen werk om het originele plafond in de oude staat te herstellen.

Het grootste deel van de te vervangen stuclaag is inmiddels verwijderd. Dit is voor een deel al niet meer zichtbaar, omdat er boven de steiger al vijf muurdelen naast de ramen opnieuw zijn gestuukt.

De aanzetstenen (dragers van de ribben tussen de gewelven) zullen, in tegenstelling tot eerdere uitwerkingen, worden geschilderd in kleuren die ook terugkomen bij de kapitelen.

De communicatiegroep restauratie