Restauratienieuws: stucwerk en behang
De restauratie is nu echt in volle gang. Een volle container gruis buiten doet vermoeden dat er binnen heel wat stucwerk van de wanden wordt afgebikt. En dat is ook zo!

Aan de bovenzijde van de westkant van de kerk is een groot gedeelte van het stucwerk eraf gehaald. Delen die los zitten worden met zaagsneden los gemaakt van vastzittend stucwerk. Zo worden alleen de zwakke delen verwijderd en kunnen de vaste delen blijven zitten. Ook een aantal scheuren in de gewelven zijn vrijgebikt. Een enkele scheur is zelfs al opgevuld.

In de kerk is veel behang aanwezig. Dit werd aangebracht tijdens decoratiewerkzaamheden in de jaren '30 van de vorige eeuw. Bij de restauratie in 1972 is ook dit behang overgeschilderd. Deze verflaag hecht niet goed op het behang. Daarom wordt nu onderzocht wat de beste behandelmethode is voor deze vlakken.

Naast het verwijderen van het loszittende stucwerk is ook al gekeken naar de ideale verf voor de nieuwe verflaag. Vorige week berichtten we al over proefvlakken. Deze vlakken zijn inmiddels getest. Door middel van hechtproeven is onderzocht of de nieuw aan te brengen verf goed hecht op de onderliggende verflaag en of alle onderliggende lagen goed hechten aan elkaar en op de wand. De resultaten zijn nog niet bekend.

Een van de kapitelen is deels schoongemaakt. Het is goed te zien hoe helder de oorspronkelijke kleuren zijn. Door de slechte verwarmingsinstallatie uit het verleden en het branden van kaarsen en wierook zijn de versieringen hard aan een schoonmaakbeurt toe.

Tot slot kan worden gemeld dat het orgel ook helemaal is ingepakt. Geen overbodige luxe, want met de huidige werkzaamheden is de kerk een heel stoffige ruimte geworden!

De communicatiegroep restauratie