Restauratienieuws: Laatste banken verhuisd
Laatste banken verhuisd!

Op de laatste zaterdag voordat de restauratie begint zijn er veel Vrienden van Jozef bij elkaar gekomen om de tweede en laatste lichting kerkbanken te verhuizen. Er werd gewerkt in twee ploegen: de ene helft hield zich bezig met het losmaken van de banken in de kerk, terwijl de andere helft ervoor zorgde dat de banken op de hooizolder van de schuur op het Zuidereind terecht kwamen. Tussen de twee locaties reden een busje en een tractor, beide met grote aanhanger, af en aan met hun zware lading.
Aan beide kanten was het een zware klus. In de kerk zaten de meeste banken muurvast, waardoor er beitels en een koevoet aan te pas moesten komen om ze los te wrikken. Buiten werden de zware hardhouten banken met een shovel op de kar gehesen. Op de boerderij werden de banken via een ingenieus systeem met de verreiker opgetakeld en naar de hooizolder gehesen, waarna het transport op 'hondjes' (platen met wieltjes) verder ging.
De zolder staat behoorlijk vol, maar het past allemaal. Er is zelfs nog plaats om een afgeschermde ruimte te timmeren, waar het schilderen van de banken kan plaatsvinden.
Tussendoor werd er natuurlijk geluncht (dank aan Daniëlle!) en uiteraard veel gelachen, want aan humor ontbreekt het de Vrienden van Jozef niet. Aan het eind van de dag kreeg het gloednieuwe Jozefbeeld een mooi plaatsje in de boerenschuur. De werkdag werd in traditie afgesloten met een gezamenlijke bierronde op het erf voor de schuur. Een geslaagde dag zonder noemenswaardige incidenten. Het resultaat is een volle schuur en een lege kerk, waar 's avonds en de volgende morgen de mis werd gevierd op allerhande stoeltjes uit de tuin, de dagkapel en het Trefpunt.
Klik hier voor het volledige foto-overzicht.
Grote dank aan Alberto, Alexander, Alwin, Bert, Boudewijn, Carel, Clemens, Florian, Gerard, Gerard, Gert, Guus, John, Joost, Mathieu, Michel, Michel, Michiel, Peter, Pieter, Robin en Vincent!