Rijk van der Wurff
Missionarissen uit de Nicolaasparochie: Rijk van der Wurff

Op 18 september 1933 ben ik in Baarn geboren. Na de lagere school (Aloysius), kort na de oorlog, ging ik naar Soesterberg, naar het Klein Seminarie van de Missionarissen SVD (Sociëteit van het Goddelijk Woord).
Na afsluiting van het gymnasium aldaar, voor verdere vorming naar Helvoirt en daarna naar Teteringen waar ik in 1960 tot priester ben gewijd. Voor de specifieke onderdelen als missiologie en de vreemde talen heb ik in München en Engeland gestudeerd.

Begin 1962 ben ik naar Ghana in Afrika vertrokken, waar ik de eerste vijf jaar in de buitenwijken van de hoofdstad Accra werkzaam ben geweest, vooral onder de jeugd. Ter voorbereiding op mijn overplaatsing naar de havenstad Tema ben ik in 1967 teruggeweest voor bijscholing in Rome (spiritualiteit) en Manchester (gemeenschapsontwikkeling). Mijn werk in Ghana bestond tevens uit een scala van activiteiten om de economische en sociale positie van de mensen daar te verbeteren.
Ook heb ik me beziggehouden met kerken, scholen (bouwen, mede leiding geven) en het graven van waterputten.
Dit alles was mogelijk mede dankzij de hulp van de Nicolaasparochiegemeenschap.

Bij het verkondigen van de Blijde Boodschap gaat het om de menselijke waardigheid als vervat in de Blijde Boodschap.

Enkele jaren ben ik tevens in Togo werkzaam geweest vanwege een personeelstekort ontstaan door ziekten en door politieke gevoeligheden. Dit was op het einde van de jaren '70, nadat ik een periode als Provinciaal Overste in Ghana beëindigd had. Na een verblijf van enkele jaren ben ik teruggekeerd naar Ghana, Accra.

Om gezondheidsredenen ben ik in 1991 naar Nederland teruggekeerd. Eerst enige tijd in België aan de weg getimmerd maar dit werk boeide me niet. Al gauw heb ik me toen gemeld bij het Aartsbisdom Utrecht. Het bleek dat men voor Hengelo in de provincie Overijssel op zoek was naar een pastor voor drie toenmalige parochies. Zo belandde ik in 1992 in Hengelo-Zuid en verblijf nog steeds met veel plezier in de huidige, één geworden parochiegemeenschap "Moeder Teresa".