26/01/2021 - Jozefjaar

Op 8 december 2020 kondigde paus Franciscus een jaar af ter ere van de heilige Jozef. Op die dag was het precies 150 jaar geleden dat Jozef door paus Pius IX werd uitgeroepen tot patroon van de Kerk.
Het afgelopen jaar, tijdens de coronapandemie, heeft onze paus over Jozef gemediteerd en deze gedachten met ons willen delen. Hij schreef een apostolische brief, genaamd 'Patris corde'. Deze begint aldus:
'Met het hart van een vader, zo hield Jozef van Jezus, naar wie alle vier de evangeliën verwijzen als 'de zoon van Jozef'. Uit de evangelies van Matteüs en Lucas kunnen we halen wat voor vader Jozef was.

De paus bidt iedere dag dit gebed:
'Glorieuze patriarch Sint-Jozef, wiens macht het onmogelijke mogelijk maakt, kom mij te hulp in deze tijden van angst en moeilijkheden. Neem onder uw bescherming de ernstige en verontrustende situaties die ik u aanbeveel, opdat ze een gelukkig resultaat zullen hebben. Mijn geliefde vader, al mijn vertrouwen is in u. Laat het niet gezegd worden dat ik u tevergeefs heb aangeroepen, en aangezien u alles met Jezus en Maria kunt doen, laat me zien dat uw goedheid net zo groot is als uw kracht. Amen.'

De paus legt iedere avond zijn vragen/problemen onder zijn beeld van de slapende Jozef.

Om de heilige Jozef in ons leven een plaats te geven, heb ik drie vragen:
-Is er iemand die wil helpen om puzzels te maken van het Jozefraam?
-Zijn er kunstenaars, schilders, beeldhouwers, naaldkunstenaars die afbeeldingen van Sint Jozef kunnen maken, zodat we deze op 19 maart, zijn feestdag, in de kerk kunnen tentoonstellen?
-Is er iemand die een mooi lied over Jozef kan componeren?

Jozef een jaar lang in het centrum plaatsen. Doet u mee?

Gabriëlle Nieuwenhuis
035-5420208