Kerkstraat 21

De Weg van het Licht...

Bijna 26 jaar geleden begon Jacqueline met het idee van de kerststallenroute. Ze vroeg wat ik daarvan dacht. Nou, dat is in de loop van die 26 jaar een heuse route geworden van ongeveer 300 stallen, schilderijen etc. etc.

Vanaf 2001 zijn mijn man en ik in de Kerkstraat achter de kerk komen wonen en we hebben van af Kerst 2001 meegedaan. Verschillende kerststallen en schilderijen, die ik zelf geschilderd heb, zijn de revue gepasseerd. Elk jaar was er weer iets anders wat tot steeds weer langskomen uitnodigde. Tot drie jaar geleden. Toen kwam de bestaande kerstgroep in beeld.
Een kennis belde op met de tip dat er bij 't Vaarderhoogt een kerststal te koop stond voor 20 euro. Of ik die wilde hebben, dan zou ze hem voor me kopen.
De stenen beelden van 30 cm stonden allemaal op een grondplaat van 20 bij 60 cm. Die heb ik op een snikhete zomerdag geprobeerd los te krijgen van een dikke lijmlaag. Dat is gelukt, maar toen bleken ze ook nog vastgezet te zijn met ijzerdraad door de grondplaat heen... Zonder schade heb ik ze allemaal, tien stuks, los gekregen. Ik heb een nieuwe grondplaat gemaakt van 50 bij 60 cm, gaatjes geboord en alle beelden met ijzerdraad op de nieuwe plaat vastgezet. Zo waaien ze zelfs bij een storm niet om!
Goed, in de stal - Jozef, Maria, Kind, os en ezel - maar de rest - koningen, kameel, herder - moest ook nog geborgen worden. Die konden niet in de stal, dus er moest een veestal komen. Bij opnieuw 't Vaarderhoogt vond ik een driehoekige moestuinbak voor weinig geld. In mijn schuur is altijd wel tweedehands materiaal te vinden, dus de veestal is geworden tot wat hij nu is. Ik ben er blij mee. Met de grondbeginselen ben ik rond Sinterklaas begonnen en heel gestadig groeide het tot wat het nu geworden is.

Veel plezier met de route en zalige Kerst!

Corrie Nouwen

Naar deelnemende stallen