Nieuwsbericht
Klik hier voor meer nieuws
06/09/2016 - Monumentendag in Baarn

Op de steigers en in de gewelven van de Nicolaaskerk te Baarn.

Sinds afgelopen juli is de Nicolaaskerk te Baarn dicht voor de restauratie. Op monumentendag opent de kerk de deuren zodat belangstellenden kunnen zien wat er precies gaat gebeuren met dit gemeentelijk monument. Bezoekers worden uitgenodigd om de steiger op te gaan, waar zij een korte rondleiding krijgen en met eigen ogen de gewelven van de kerk kunnen inspecteren. Op de begane grond is er een tentoonstelling over de kerk en de restauratie.

De Nicolaaskerk is in 1905 gebouwd naar ontwerp van Arnhemse architect W.G. Welsing (1858-1942). Het is een driebeukige kerk in neogotische stijl. Dit is de tweede restauratie die deze kerk ondergaat. De eerste gebeurde in 1972; toen kreeg de kerk de huidige kleuren en werden de dagkapel, de huidige pastorie en de evenementenzaal (het Trefpunt) gebouwd.

De huidige restauratie heeft drie fases. In de eerste fase (2007-2008) is het leiendak vernieuwd. Gedurende de tweede fase (2010-2013) waren de gebrandschilderde ramen aan de beurt. De huidige fase, de derde dus, bevat het interieur. Dat houdt in het stucwerk restaureren, de wanden, pilaren en gewelven schilderen en de elektra en verlichting vervangen.

In de Nicolaaskerk en de dagkapel worden zo'n duizend vieringen per jaar gehouden. Rondom de kerk zijn ruim vijftig vrijwilligersgroepen actief, want deze kerk wordt gedragen door een zeer bloeiende geloofsgemeenschap. Omdat de kerk zelf (niet de dagkapel) nu ruim een half jaar dicht is voor de restauratie, heeft de geloofsgemeenschap van de Maria Koninginkerk haar deuren geopend en de Nicolaasgeloofsgemeenschap hartelijk verwelkomd in hun kerk. Gedurende de restauratieperiode vieren de kerkgangers van de Nicolaaskerk de heilige mis in de Maria Koninginkerk. Activiteiten zoals catechese, pastoraat, geloofsvorming, gebed en koor gaan gewoon door in het Trefpunt, evenals de vieringen in de dagkapel.

De openingstijden voor de monumentendag zijn als volgt:
Zaterdag 10 september van 10:00 tot 17:00 uur.
Zondag 11 september van 14:00 tot 16:00 uur.

Opgave is niet nodig.